fredag, februar 23, 2007

ADVARSEL!!!

Før noen begynner å lese dette innlegget, vil jeg gi beskjed om at for svært sarte sjeler kan det være bedre å vente på neste innlegg - dette innlegget kan inneholde noen forklaringer som kan virke støtende på enkelte... (Kanskje) Selv om bildene skal være trygge.


Dette var moro! En god start på en bra tur!

Jeg har nemlig vært på tur til Landsbygda - eller "Høddø" som vi sier - det er nemlig ofte lettere å si enn alle de rare navnene som finnes på ulike steder her i dette landet. Selv om "Juro" og "Hodder" nok ikke er av de vanskeligste navnene å uttale. På denne turen fikk jeg oppleve litt av hvert. Spesielt hvert. Jeg red nemlig både på kamel og hest til allmen fornøyelse, samtidig som jeg har satt til livs uhorvelig store mengder "båts", stått på tidenes minst tiltalende do - eller hull om dere vil, sovet på "det aller største" hotellet jeg noen sinne har sett (to rom med så vidt plass til tre senger og et kjøkken - men med nummererte rom!) og i mitt stille sinn takket mer enn en gang for min tilregnede "festblære" som har gjort meg i stand til å ta vare på opptil uten-å-vite-sikkert-men-nesten-helt-sikkert en hel termos melkete...


Sånn har grisene i Mongolia det om vinter'n.


Det handla mye om dyr på turen - noe som ikke var meg i mot!


De som kjenner meg, vet at sauene mine (eller våre - nei - mine!) var det vanskeligste for meg å reise fra. Og selv om det var veldig moro å hilse på disse små krabatene, må jeg innrømme at det var veldig sårt. Nå er det en og en halv måned igjen til jeg skulle begynt å ta imot mine egne lam. Lurer på hvordan det hadde gått i år...


For syns skyld må jeg jo også legge med et bilde av en mongolsk traktor - selv om den ikke representerer gjennomsnittstørrelsen på traktorene her. Denne "krabaten" yter 700 HK på sitt beste...


Og har dermed ingen problem med å trekke en åtteskjærs plog eller fem sammenkobla såmaskiner (som skimtes i bakgrunnen på bildet) - eller tidenes skålharv - som jeg har et annet bilde av...


På et bruk fant vi denne lille stakkaren - trygt oppbevart inne i geren (boligteltet) til husbonden. De steller godt med dyra sine, det skal de ha! Ser for meg svigermor med en kalv på kjøkkenet...


Dette bildet er litt morsomt, for dette var de siste vi besøkte - og damen på bildet er inseminør (er det slik det staves tro...?) Det betyr at hun befrukter sauer (Jeg visste at dette kom til å høres stygt ut!!!) - altså - ikke ho da, eller, ho bruker altså sæd fra andre, eller jeg mener, fra værer! *svett* som er dypfryst. Ikke værene altså! Sæden er dypryst (i hvertfall Norge - kanskje ikke i Mongolia - det glemte jeg å spørre om). Ho bruker en lang stang og en lommelykt og ... Ja, en potensiell mammasau altså - det var det jeg visste, dette ble ekkelt! Men sånn er det altså det foregår. Så blir det lam da vet dere, kanskje. Det var det jeg skulle si noe om - for jeg drev nemlig med dette jeg også, en gang. Den gangen jeg var bonde... *snufs* ... hjemme i Norge. Og det likte denne dama å høre om da vet de - og enda bedre var det da ho hørte at ho fikk til bedre resultater enn jeg! Da ble vi bestevenner med en gang! Og det førte til at jeg fikk mi aller største utfordring som tolk på hele turen, for du verden så mye det plutselig var viktig å snakke med meg om da! Det som var moro med det hele var at ho begynte å snakke direkte til meg i stedet for å snakke med sjefen vår for at han skulle si til meg hva ho sa før jeg skulle tolke det til Norsk for Kristian og Sebastian. Til slutt ville ho at vi skulle ta bilde av henne og meg på hesteryggen - noe dere kan se at gikk sånn nogenlunde bra.

Gjermund

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra du har erfaring fra Norge med
"litt av hvert" Jeg aner en smule at det blir både kammeler, hester, sauer (mange) og andre dyr rundt huset deres etter hvert??!!! - skjønt det ikke blir som på Tverdal.

Reier sa...

Fytti! Det må da være litt gøy å være misjonær også?!

Anonym sa...

Kjekt med litt "landbruks-input" av og til! Blir litt kjedelig når man er i byen, uten mulighet til bli møkkete på fingrene..

Keep up the good work!

Anonym sa...

Utrulig kjekt :) er inne og ser på bloggen dåkas, og sjekka faktisk ut ka det koster med fly til Mongolia; vi er nemlig i Tadsjikistan dette halvårte. Men det var dyyrt. Så vi blir her. Utrulig kult å se alle bilde av alle dyra. For meg er også lamminga på våren nostalgi og kjeeekt... Anyway: vi husker på dere :) inga og martin (fra misj.salen i fjor ;)