onsdag, september 12, 2007

Jobb og sånt

Nå er jeg sjef. Det er ikke en stilling som passer særlig godt til mine evner. Jeg gjør meg best som idemaker.
Heldigvis er det bare for et par dager jeg må sitte med NLM's stempel og se viktig ut når noen kommer og skal ha godkjenning av og stempel på masse papirer jeg skjønner ingenting av. Jeg har derimot hatt mitt første møte med staben i SDP (prosjektet "mitt") og føler vel i grunnen at jeg får være med litt der. Det er moro. Vi har snakket en del sammen, og det er interessant å se hvor mye psykologi det ligger bak å få et gruppearbeid til å fungere ordentlig. Jeg har i løpet av tre dager fått være med på å rettlede medarbeidere, se problemene prosjektet arbeider med i øynene, føle håpløsheten til medarbeiderne over at de ikke har klart å gi prosjektets aktiviteter den nødvendige bærekraft (som betyr at arbeidet ikke skal slutte når NLM slutter sitt arbeid, men gå videre drevet av lokale krefter). Stor var imidlertid gleden da vi klarte å komme frem til noen forandringer som vil løse (så langt jeg kan se) stort sett alle utfordringer i så måte. Dere må være med å be for dette prosjektet, at de nye ideene må vise seg gode og la seg inkludere i de allerede eksisterende planene. Jeg tror jeg har fått oppleve å få en ide som er så god at den vil være som en slags døråpner i arbeidet her ute. Be om at jeg må få mulighet til å bruke denne og lignende muligheter til å nå menneskene her med enda mer - mer enn de i utgangspunktet venter seg.

Så har vi en utfordring for tiden her. Det er sluppet ut en del kvikksølv og Cyanid i en nabokommune, og vi er redd for at mat vi kjøper lokalt skal være infisert, at det skal komme i vannet osv. osv. Be om at vi må bli bevart.

Til slutt. Vi holder alle pusten for tiden. Vi har en delegasjon i Hovd, som akkurat nå er i ferd med å fastlegge og ordnet opp i gamle og nye planer for arbeidet der borte. Siste rapport sier at de har fått gjort veldig mye og at de er veldig fornøyde med utviklingen. Be om at alt må skje etter Guds vilje og til Hans ære.

Gjermund

5 kommentarer:

Marie sa...

Spennende, eg skal be. :)

Anonym sa...

Fint å være idemaker - eller kanskje "idemottaker" i prosjekter med gode motiver og hensikter! Spesielt når prosjektene virker positivt både på målgruppen OG utøverne selv! Hvem kan få til noe slikt bedre enn Abrahams, Isaks og Jakobs Gud?

Anonym sa...

E ska be om at maten dåkk et og vatnet dåkk drekk ska vårrå rent. Må Guds vilje skje mæ alle prosjækt NLM driv i området dårt! E har trua på ideen din, Gjermund. Dæm bruke å vårrå knakende god dæm Stå på! Fine unga fortsatt:)

Anonym sa...

Det må være sjefens store drømm å gi godkjenning på allskens papirer med stempel osv på ting en ikke aner konsekvensen av?! :)

I følge bloggen deres, merker jeg at dere har det veeeldig bra. Morsomt å lese at dere har fått en "mor" som bryr seg og vil at dere skal ha det bra.

Ellers leser jeg med iver fortsettelsen med prosjekte osv.

Kjell Olav

Anonym sa...

Ja da ho mor bryr seg vet dere, selv om det er lenge siden jeg har kommentert. Men lest blogger har jeg til øynene bli store og våte. Ikke alltid like kjekt det når folk sitter rundt meg som det gjorde på datarommet på Diakonova. Sondre var bare SÅ SØT da han sto med hendene i lomma! Da sprengte det på og jeg måtte svelge og svelge og komme meg fort ut av rommet. Dåkk e utrolig herlig hele gjengen. Lykke til med alle prosjekter med folk og dyr etc,etc you name it! STORKLEM fra mor