tirsdag, august 19, 2008

Kulturtilpasninger

Jeg kjenner jeg er inne i en slags aggresiv kulturtilpasning for tida. Det er forferdelig mye av hva jeg opplever som grishet her borte. For eksempel som da vi skulle ha kran til å løfte av containeren med - 3 ganger Darkhan pris! Og i dag kom det en kar med førerkortet til Kjersti (noen har stjålet lommeoka hennes med MYE penger i! *sint ektemann*), som han påstod at han hadde funnet ute på bakken. Jeg takket, rakte frem hånda for å ta i mot men fikk det ikke. Det kosta 5000 tugrug å få det tilbake! Her er det ikke snakk om å GI finnerlønn, her er det snakk om at det man finner på bakken, tilhører finneren og må kjøpes tilbake - selv om det er ditt bilde og dine personalia på det. Jeg hadde ingen penger på meg (alt forsvant da jeg kjøpte meg to brød og en smøreost), så han tok førerkortet til Kjersti med seg og gikk. "Kommer tilbake i kveld," sa han, "når du har fått tak i penger."

Jeg har nettopp vært ute å kjøpt igjen førerkortet til Kjersti. Jeg sa ikke takk. Jeg synes han var "ulvete" som de sier, mongolene. Det er ikke pent å være det. Jeg kjenner at dette er en prosess jeg må gjennom. Her er det ikke snakk om at det går an å komme med norsk snillisme! Og jeg skal nok være kar om å venne meg til dette, men å ikke mislike folk fordi de er slik - der har jeg en bit å gå, kjenner jeg.

Jeg misliker to ting mer enn annet; Latskap og griskhet. Begge ting ligger litt i "samme gata", og det skal bi interressant å se hva som dukker opp. Jeg er bedre forberedt i dag enn jeg var i går!

Gjermund

2 kommentarer:

Anonym sa...

Latskap og griskhet er nok velkjente begreper i Norge også, dessverre.

Når en aner at det er mer å hente, uten egentlig å fortjene det, er det fort gjort å "hive seg frampå", selv om en ikke er blant de fattigste!

Men når Jesus flytter inn i hjertet, kan en "ulvete" mann bli rent ugjenkjennelig - som et lam!

Er ikke sikker på hva "snillisme" innebærer, men hvis det f.eks. betyr å gjengjelde ondt med godt, er det faktisk bibelsk...

Ønsker dere alle Guds velsignelse midt i den grå hverdagen. Han setter nok farge på, skal dere se; Han har hele regnbuen sin å ta av!

Anonym sa...

Begynte med noe her, men strøk det igjen (jeg så at jeg var SINT...) Men snillisme er TÅPELIG!
Syns synd på dere nå,særlig på Kjersti! Det var triste nok omgivelser i Darhan... Og hvis det er enda værre å få tak i varer (mat)der enn på forrige sted,dere bodde jo ikke akkurat i storbyen ( hvor det gikk an å få tak i det meste ) OG de i TILLEGG koster opptil 10 ganger så mye ..... Jeg håper de som sendte dere dit visste hva dere hadde i vente, sånn at de vet å gjøre det enklest mulig for dere... !!!!
MEN JEG SKULLE GJERNE FÅ LOV TIL Å KJENNE MEG TRYGG PÅ DETTE
Snillisme hører ikke hjemme i sant kristelig liv, derimot sann kjærlighet (kan ikke gi det av oss selv når vi helst ville slått !) Så lykke til på veien du har valgt Gjermund, overbevist om at det er hjelp å få, det går an å være ærlig OG kjærlig selv om det ikke er LETT. Men jeg håper ikke du gir opp og blir feig midt i alt slitet... Tror ikke det da :)
Sint enda visst.... !!!
Klemmer fra farmor