tirsdag, mars 14, 2006

ABC

Til nå har vi lært masse om "hvordan være misjonær" her på Fjellhaug. Alle (tror jeg) går til oppgaven med litt skrekkblandet fryd. Ingen (tror jeg igjen) tror dette kommer til å gå knirkefritt, og ingen (tror jeg - alle gode ting er tre) er i tvil om at oppgavene vi går til vil kreve mye av oss samtidig som de vil gi oss mye.
Det er givende å være i Herrens tjeneste! Jeg sier ikke dette som i en slags fanatisk, selvutslettende, kunstig iver - det var mer som en slags tilfreds og takknemlig ytring om hvordan jeg har det.
Og det er her dere som leser denne bloggen kommer inn. Av og til hører jeg om noen som leser den, og som synes det er greit å lese den - ja av og til kan hende til og med moro å lese den! Her sitter jeg og lemper ut av meg en del tanker som svirrer rundt i et (kanskje) til tider forvirret hode. Også er det noen som synes det er greit å lese dem! (tankene altså) Ikke dårlig. Lurer på om det hadde vært noe liv over dette jeg, om det ikke var for at noen leste det jeg skriver. Har dere sett at jeg har lagt inn en sånn "telle-besøkende-greie" på bånn av denne loggen? Og antall besøk vokser jamnt og trutt! Så derfor skriver jeg videre. Riktig oppmuntrende er det faktisk.

Men - det var ikke dette jeg skulle skrive om i dag. Jeg har virkelig en jobb å gjøre når det gjelder å holde meg til saken, jeg havner alltid opp langt ute på viddene ett sted - og av og til hender det faktisk og at jeg ikke klarer å komme meg på rett spor igjen heller. Men, det var altså ikke dette jeg skulle skrive om i dag nei. (Se der - nå var jeg der igjen; på viddene altså!) Det var dette her med ABC, som allerede var nevnt i overskrifta. Vi har hatt noe som kaltes "Medisinsk ABC-kurs for misjonærer". Ganske nyttig vil jeg tro. Vi lærte mest om malaria, en del om blodforgiftning og litt om andre ting. Mye nyttig med andre ord - og jeg er bare nok en gang forbløffet over Herrens umåtelige visdom. Tenk at Han skapte Mongolia bare så vi skulle kunne reise dit på misjonsoppdrag og slippe sånne skumle land som har slanger og malariamygg! Nå må ingen ta dette galt opp, jeg har en tendens til å si ting på en måte som er ment som spøk men som fort kan provosere. Men det er ment som spøk altså. Det kan jo hende det var en dårlig spøk da, men det er fortsatt ikke ment som alvor altså. Alvor er det jo forresten på et hvis da, for jeg er veldig takknemølig for å slippe slanger og mygg og sånn da - i hvertfall malariamygg. Men at Herren skapte Mongolia til meg, det var tull altså. Dessuten kunne jeg godt tenke meg å slippe all mygg da, men det vet jeg ikke om jeg tør å tro at jeg gjør.
(lurer på om dette defineres som viddevandring jeg - har en uggen følelse i så måte).

Det var et nyttig kurs, og jeg skulle skrevet mye mer men nå er jeg visst litt for trøtt og tenker at det får jeg ta en annen gang så det gjør jeg. God natt.

Gjermund

3 kommentarer:

Reier sa...

En liten sak som ikke er blitt tatt opp på ABC, men som du/dere kanskje hadde hatt bruk for kunnskap om: Behandling av forfrysninger...

Anonym sa...

Forfrysning er ikke så kjekt nei...
Men: det er jo ikke bare Malaria myggen kommer med..
Et eksempel er Japansk Encefalitt som jo er også en ekkel liten sak, men den kan du heldigvis bli vaksinert mot!

Eller så håper jeg dere styrer unna det værste av sykdommer! Vil tro det kalde klimaet i Mongolia tar knekken på endel utøy! MEN, litt "urvinj" i magen blir dere nok av og til, tenker jeg.. :)

Andreas sa...

En global "sykdom" (etterhvert blir det "normalt") dere kanskje blir kjent med er den som er kjent som "raufoss" på misjonsfeltet i Etiopia.. Nærmere forklaring trengs vel ei..

Men et ABC-kurs er vel greit å ha med seg? Så får dere ta DEFGHIJ... når dere er landet!

A.