lørdag, oktober 07, 2006

Etter ei og ei halv uke

Nå er det Kjersti som skriver igjen! Jeg trodde vel at det skulle ta lenger tid før jeg nærma meg bloggen, men jeg må innrømme at tankene mine er stadig hos dere hjemme i Norge (og våre venner som er i Paris og Brighton). Jeg drømmer faktisk ofte om venner og familie om natta! Jeg tror nok at det er jeg som tenker mest vestover, - de andre er visst mest tilstede her vi er.

Og vi har det bra. Barna leker hele dagen, men nå har det blitt væromslag! På torsdag gikk vi i t-skjorter og noen var barbeint, det var nok over 20 grader. Men da vi våkna på fredag snødde det, og noe av snøen ligger enda! Det var litt godt, for det ble ikke så støvete mer, så endelig kunne vi kle på barna de samme klærne som dagen før! Vanligvis må alle skifte alt fra topp til tå hver dag, for de blir så møkkete her! (Mye klesvask, ja!) Og ungene er veldig glad for snø, men vi har ikke vinterklærne våre her, for de ligger i storbagasjen. Så det ble mest innetid nå. Håper at storbagasjen kommer snart, for nå er huset vårt ferdig oppussa og vi flytter inn til mandag.

Det har vært stor inflasjon i Mongolia, så pengeenheten er ikke verdt så mye. Vi tjener mange millioner i året! Tugrig heter pengeenheten. Barna synes det er veldig moro å få så mange sedler å kjøpe lørdagsgodt for! (Og jeg tror faktisk at Gjermund synes det er moro også!:-)

I går skulle vi høre på en kassett om lå her. Men musikken ble transponert opp og ned i ett kjør pga. den varierende strømspenningen, så det ble kjemefalskt! Det er en del slike komiske ting her. Vanntrykket er også veldig lavt, så det tar 10-15 sekund å tappe en liter vann. Så det er ikke så greitt å dusje og bade her. Det tar sikkert et kvarter å fylle badekaret med 10 cm vann, så når en av barna tissa i vannet, så vi måtte tømme ut alt igjen, var vi ikke akkurat fornøyde!

Ellers er det meste en får kjøpt i veldig dårlig kvalitet her. Mye er nok det billigste man kan få fra Kina osv, noe er andresortering. Jeg irriterer meg mye over det, men jeg skjønner jo at det er fordi det er et fattig land. For eksempel får vi ikke bæreposer på disse småbutikkene, men poser som er som fruktposene i Norge, (enda tynnere, tror jeg)! Men det er vel meninga at vi skal ta med noe selv og ha det i. Det er iallfall en omvelt

Ingen kommentarer: