mandag, november 06, 2006

Forskjeller

Det er en del forskjeller mellom Norge og Mongolia. Egentlig vil jeg nesten si heldigvis. Vet dere at det er forferdelig slitsomt å bo i Norge?

Overrasket kanskje, over en slik påstand? Her kommer argumentasjonen: I Norge finnes det noe som heter Veritas eller noe i den duren. Og kvalitetssikring. Og sikkerhetsmarginer. Osv, osv. Alt dette gjør ting tungvint, umulig å stelle til selv og dyrt.

Her i Mongolia så er det bare to uttrykk å forholde seg til; Et som lyder nesten som "Berko" og betyr noe sånt som "finnes ikke", "slutt", "gått for dagen" eller "virker ikke". Det andre lyder omtrent som "Ben". Det betyr da det motsatte av det forrige uttrykket. Ingen spør om salaten er frisk, om blyanten er hel, om sykkelen har luft i ringene eller om bleiepakka du skal kjøpe er full - nei, enten er det "Berko", eller så er det "Ben".

Dette fører til en del (med norske øyne sett) snurrige episoder, som den med sofa'n på taket, da jeg fikk kjøpt en hel halv liter melk, da det ikke gikk an å ta ut penger den dagen osv. osv. Stort sett lærer man seg å leve med at ting er "Berko" i dag, for i morgen eller neste uke er de "Ben" igjen - selv om jeg må innrømme at jeg med litt skadefro tanker forlot en taxisjåfør med meget god tid i dag og heller betalte fem ganger prisen til nestemann i køen for å kjøre meg når jeg ba om det...

Men vi har værti lekeparken her i Darkhan - og her er faktisk karusellen "Ben". Men det spørs om Veritas vet om det...


Legg merke til at det sitter et par "motvekter" strategisk plassert i karusellen - for å balansere den... Knirka og bråka gjorde det, men den gikk rundt. Den er "Ben".

Gjermund

1 kommentar:

Anonym sa...

den ser vanvittig gøy ut!!! hilsen inga