torsdag, november 09, 2006

Gata vår

Skrev tidligere at det kanskje kunne bli noen bilder fra her-om-kring når vi har kommet oss gjennom kultursjokket. Det gidder jeg ikke å vente på, så jeg skriver litt nå jeg.

Vi bor på et område som kalles for Bataljonen. Først trodde jeg det var NLM's område som kaltes det, men det er en hel bydel. Det er vel kanskje hva man kaller en fattig bydel - men det er de andre bydelene også, så det sier i grunnen ikke så mye. Kjennetegnet for denne delen av byen er at det er såkalte hasjaer her - inngjerdinger. Alle hus har en hasja - mens i de andre bydelene er det stort sett bare blokker. Dette gir "gata" vår en egen form for frihet (inne i hver enkelt hasja er man alene - lurt!) samtidig som det gir "gata" vår et eget særpreg. Det særpreget er en smule grått fordi alle gjerdene her ikke er malt.



Så er det et par andre ting som på en måte er alle-steds-nærværende her om kring. Begge deler er positive og trivelige, synes jeg da. Det ene er at det er mongolere overalt, og det andre er at det er bikkjer overalt. Mongolere liker ikke bikkjer, fordi de er litt redd for dem - så de synes jeg er litt gal som ikke er redd. Jeg bare knurrer igjen jeg, dersom det kommer en bikkje i min vei - og til nå har det vært bikkjene som har veket av. Så jeg har tenkt til å fortsette med det. Men, som en følge av at det er mange både mongolere å bikkjer her (som da ikke går veldig godt overens), er det også en del mongolske barn og en del valper her. De går veldig godt overens!



Hilsen Gjermund

2 kommentarer:

Åse-Marie sa...

Hei Gjermund og Kjersti, spennende å følge litt med på hvordan dere har det! Dere er tøffe! :-)

Takk for kommentar på bloggen min, Gjermund! Sprøtt å kommunisere på tvers av verden på denne måten...

:-)

Andreas sa...

Konge at dere oppdaterer bloggen så hyppigt Gjermund! Det er spennende å følge med, og det funker også som en påminnelse om å be for dere. :)

"Bataljonen" er forøvrig navnet på den offisielle fan-klubben til Brann. Vi slo nettopp rosenborg 3-1, så gleden står litt i taket her hjemme.

Andreas