fredag, desember 08, 2006

Ting og tang

Nå er vi midt i julestria! Veldig moro. I går fikk vi som dere så masse kule greier i posten - jeg tok med noen salte sild (lakrisgodteri) til skolen og lot de forskjellige smake - de grein på nesa og slet stort sett alle sammen! Hadde hørt det fra før, at det bare er nordmenn som liker salt lakris, men å se det live var en svært så underholdende opplevelse! Den ene lærer'n min satt sikkert et kvarter å slet med den stakkars silda, og jeg passa på å ikke gå ut - for da hadde ho kasta'n. Det er nemlig slik her, at du spiser det du får - uansett. Som regel litt trist for meg, men denne gangen slo det tilbake på dem selv, gitt! (De sa forresten at det smakte medisin av lakrisen, da bestemte jeg meg for at jeg er syk - sånn medisin vil jeg gjerne ha!)

I dag har barna bakt pepperkaker. Det gikk for seg på det viset at de satt ved kjøkkenbordet med hver sin deig-klump som de kjevlet, stakk ut noen griser og hjerter osv av og la på ei stekefjøl.



Etter en liten stund ble den minste lei, og fant seg noe annet å gjøre. Det var visst forsåvidt bra, for han er nå litt i veien den lille sjarmøren. Eller - når han ble oppdaget var det visst ikke så bra likevel...



Det andre han hadde funnet seg å gjøre var nemlig å først helle mjøl utover stuegulvet for deretter å bade i det - men som dere ser - han var rask til å tilstå da han ble fersket. Kortene kom på bordet, for å si det slik. Som vår lille snusfornuftige treåring sa det: "Han Såndle æ glusåmt lampåt!"

Gjermund

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe.. Litt morsomt at den kommentaren kom fra treåringen, liksom.. :D Har vel noen svin på skogen selv, om jeg ikke tar helt feil! Uansett kult å se det fellende beviset på ugjerningen.. Hmm.. Kanskje jeg også skal lage bremsespor i mel..

Uansett... I morgen er det åpen julegård som står på programmet...

Andreas sa...

Fantastisk! Pepperkakebaking bringer julestemningen inn i hus og stue (og hybel) her på Fjellhaug også..

Artig med melet.. :D