torsdag, januar 31, 2008

Bare et menneske

Jeg er bare et menneske. Og som regel har mennesker flere sider, eller kvaliteter, som det heter paa fint. De av dere som foelger oss paa denne bloggen har antageligvis funnet ut at det stemmer, hva angaar meg. Det er kan hende ikke den mest typiske eller beste misjonaerbloggen som finnes, men det er smaa utvalgte glimt av en families og for det meste ett menneskes refleksjoner - eller mangel paa saadanne. Derfor svinger det en del hva serioesitet og dybde angaar.

I det siste har jeg likevel tenkt mye paa ett tema. Ikke slik at jeg ikke har tenkt paa det foer, for det har jeg. Det har vaert et tilbakevendene tema i lang tid, men naa har det paa en maate formet seg et slags svar eller en holdning til dette temaet i meg. Eller en form for aksept, kanskje.

Dere skjoenner sikkert at det har med forskjeller mellom rike og fattige, heldige og mindre heldige aa gjoere.

Vi var en tur paa et kjoepesenter i dag. Jeg saa en flaske saft der - en saann som du kan kjoepe og blande ut med vann, saa blir den god. Du baerer hjem to liter, blander i vann - og vips! Der hadde du plutselig 8 eller 10 liter eller noe.
De hadde ost ogsaa. Mange typer. Og melk! Saann med kort holdbarhetsdato. Fersk, tror jeg den kalles. Og vet dere hva? Jeg kjente at jeg likte aa kunne velge aa kjoepe noe slikt.
Det er faktisk ikke noedvendig at man avstaar fra slikt som er helt greit aa kjoepe, bare fordi noen andre ikke kan kjoepe det samme.

Hvor godt det er aa vaere i et land hvor nesten alle forstaar hva jeg sier! Plutselig er jeg ikke en dum unge man smiler av og klapper paa skulderen fordi "han hal jo blitt saa bla til aa plate!" Jeg kjenner det gjoer godt med litt avstand til det vandte.

Selv om de kjoerer paa gale siden av veien her i Thailand, saa er de vandt til litt av hvert. Saanne ting som jeg ikke kom paa at det var en vane aa ha i Norge og som vi faktisk ikke har i Mongolia, foer jeg saa dem igjen naa - minibanker for eksempel. Eller service - saann du faar naar du kjoeper noe vet du, et smil eller noe, en slags vilje til aa gjoere dagen din litt bedre enn den var fra foer. Eller i alle fall ikke oedelegge den med en eller annen uforstaaelig oppfoersel som vitner om ignoranse eller likegyldighet. Kjenner som sagt det gjoer godt med litt avstand til det vandte.

Vi bor litt enkelt her nede ennaa, skal flytte til den ordentlige ferieplassen i over-i-morgen, og det gleder vi oss til. Men vi har rukket aa spise masse frukt, bade i basseng og kjoert en merkelig form for taxi. Tror det er en slags pickup de bruker her, med benker paa langs bak paa planet. Overbygd riktignok, men aapent bak. Uten sikkerhetsbelter, saa klart.

I morgen blir det vel nye utfordringer for en heller lite verdensvandt stakkar, saa det er vel best aa legge seg, naa naar den lokale klokka tikker seg naermere og naermere 24:00. maner jo bare et menneske...

Gjermund

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, innlegget ditt er datert fredag 1.mars, og her sitter jeg - igår, (torsdag) - og forsøker meg på en kommentar - pussig, hva?
Uansett er det sikkert en underlig overgang for dere å komme til et helt annet sted, og få en hel del nye opplevelser og erfaringer! Håper det blir et helsebringende opphold fra det daglige strev, selv om tankene ikke tar ferie! Godt å være visergutt, når sjefen "gir den trette kraft, og den som INGEN krefter har, gir Han STOR styrke. Gutter blir trette og utmattet, og unge menn snubler. Men den som venter på Herren, får ny kraft. De løfter vingene som ørner. De løper og blir ikke utmattet, de går (dit hvor Herren viser vei) og blir ikke trette."
Gud velsigne dere! God ferie!

Anonym sa...

Hipp hurra, dere er i Thailand=)