søndag, november 09, 2008

Utsiden

I dag tar vi oss ikke tida til å skrive så mye. Vi synes det er trist å reise herfra, samtidig som vi gleder oss til å reise hjem. Vi ønsker å vise noen bilder av omgivelsene våre i dag, da vi viste bilder fra huset vårt (innsiden) i går. I dag har vi nemlig vært på tur igjen! Min første etter at jeg ble syk - en seier!

Dette har ikke så ille mye med turen å gjøre. Men slik ser NLM ut i Khovd. På den store tomme delen av veggen (2. etasje) er det tiltenkt et passende skilt som skal sees fra veien...

Dette er baksiden av "kontorbygget" som vi kaller det. Koselig, ikke sant?

Her er det vi kaller "nyhuset". Vi bor i den delen som ligger til venstre på bildet. Huset er vertikal delt, med to speilvendte leiligheter.

Her er "hagen" vår... Jeg synes det er riktigere å omtale det som "potensialet" vårt. Men det blir det noen andre som får ta seg av. V ligger midt i sentrum som dere ser.

Ved foten av dette fjellet var det en familie som syntes det kunne være greit å sette opp vinterleir. Han har større "hage" enn oss, slv om leiligheten er litt mindre... Dere ser teltet midt på bildet - sant?

Her er det tre familier som har tenkt å bo i vinter. Dette er nomadefamilier, og for meg er det ganske merkelig at de har slått seg ned her - det finnes ikke et gresstrå! Men det er noen tørre busker på andre siden av fjellet, så de lar nok dyra beite på dem om dagen. Selv vil de ha teltene her fordi det er lesiden av fjellet, tenker jeg. Skjønt - se sandstormen...

Her er det bildet av de samme tre teltene, men litt nærmere. Forsatt sandstorm da. Eller - ikke storm. Bare litt sterke vindkast. Storm r noe annet det - og det er ikke kult.

Det ser koselig ut, sant? Helt til man tenker på at de skal bo der i 40 minusgrader...

Kaldt og tørt. Men du verden så pent!

Det er veldig spennende og spesielle fjell her i Vest-Mongolia, og vi har blitt veldig glade i dem. Hver ang vi er på tur samler vi på steiner. Det er en helt særegen type fjell her - i Norge ligger steinene i fjellet eller på bakken, her står de! Skifer på høykant! Og som regel er det snn løst porøst sandfjell utenpå og hardt fjell inni.

Bare for utsiktens skyld. Vi synes dette er storslått.

Og barna elsker jo fjellet - der kan de jo klatre! Når fjellet er som stående skifer blir det ofte somtrappetrinn i det, og det vet de små og utnytte!

Sigrid synes også det er svært å være på tur. Spesielt når hun får sitte på en arm.

Mongolsk beitemark... Mil på mil med stein og sand.

Og så var det bare veien hjem igjen...

Gjermund

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei! Kjekt med oppdatering her au! :) Så fint dar blei i leiligheden! Enn så lenge fø dokkas del, men uansett! Og au tenke meg på en liden tur her, men det blir i vind og regn. Eg trur eg levde i Mongolia leenge nok te at eg syns regn e herlig. Men så kan det bli litt mye av det goa au! =)
Helsing frå Britania