torsdag, september 16, 2010

Til fjells

De siste ukene har jeg tenkt igjen. Det pleier jeg å gjøre med ujavne mellomrom. Men denne gangen har jeg tenkt på dette med å være fornøyd. Det har jeg gjort veldig lenge, men de siste ukene har jeg tenkt på dette emnet på en ny måte.

Jeg har nemlig vært sinnsykt sliten. Jeg elsker arbeidet mitt, og trives veldig godt. Men etter sommer'n har det rett og slett vært litt for mye av den. Jeg begynner ganske tidlig, og har ikke klart å komme meg hjem igjen i såpass god tid at jeg har fått hvilt ut etter hver dag. Og følelsen av å ikke lykkes når oppgavene henger over meg har vært påfallende lett å kjenne på.

Så var det en søndag jeg gikk en tur i fjellet, og da løsnet noe av det vanskelige. Det må nok være derfor Gud har skapt fjellene tror jeg - det er jo dit vi skal løfte øynene for å finne hjelp, er det ikke slik? Der oppe blåser ofte tunge og triste tanker bort og blir hva de egentlig er; Små og uproblematiske forhold som min store Gud har gitt sitt løfte på å ta seg av, om jeg bare søker Hans rike først.

Så jeg gikk ned fra fjellet med fornyet glede. Er fortsatt sliten, og gleder meg til enda flere årsplaner er i boks, men med gleden og takknemligheten på plass igjen er det så mye triveligere å leve! Og det vonde stresset holder seg unna på en annen måte enn før.

Gjermund

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg ber!