tirsdag, januar 31, 2006

Drama i Oslo

I dag har det skjedd noe fryktelig skummelt her hos oss. Jeg vet ikke om jeg tidligere har fortalt om at Gilde har et slakteri rett ved siden av oss her - det er faktisk dette vi ser når vi ser ut av vinduet på "baksiden" av blokka.
I hvertfall så har Gilde et anlegg her altså. Det viser seg at det ikke er et slakteri, men et fryselager. Og i dag har det brunnet der. Det er bilder på internett som viser en forferdelig røyk, og det har fløyet et helikopter over oss her som sikkert har vært der med en journalist eller noe. Jeg hørte på radioen at det er minst fem som er skadet, og at den stygge røyken er svært giftig. Det hele er litt skummelt.
Jeg var en tur borte ved jernbanen for å ta det hele i øyensyn etter skoletid i dag, og det er tydelige spor etter brann, med noen eksploderte vinduer og en sotsvart vegg. Men, det er noe som slår meg; Brannmannskapene og politiet her i byen - og garantert også ambulansepersonellet - må være fantastisk flinke! Jeg talte flere brannbiler her ute, og det er tydelig at de har revet ut deler av en vegg for å komme til med slukningsarbeidet. Jeg tror det var sagt på radioen at brannen ble meldt 12:00 eller 12:30, men når klokka var 13:30, da hadde brannmannskapene kontroll! Det er helt fantastisk. Det var sagt på radioen at det var en eksplosjon som startet det hele, og det ser ut som om flere vinduer i bygget er blåst ut.

Det er klart at dette ryster en Gilde-fan ganske kraftig, men takk og lov for de flinke redningsmannskapene vi har her i byen. Tenk hvor ille en slik storbrann kunne blitt i et slikt tettbebygd område som her! Jeg lar meg imponere over deres proffesjonalitet! Så må vi bare håpe at de som ble røykforgiftet kommer seg uten varige men, og at ingen av brannfolkene ble skadet under slukningsarbeidet. Dette var skummelt, ja!

2 kommentarer:

Elisabeth og Jostein Sæth sa...

Dette høres ikke bra ut. Godt vi befinner oss på trygge Sunnmøre denne uken :-) Godt det gikk bra til slutt...

Åse-Marie sa...

Hei Gjermund, var bare innom og "peilet olja" hos deg. :-)Interessant å lese, for du skriver jo så utrolig ærlig om deg selv og livet ditt på godt og vondt. Tror det ligger mye terapi i det, jeg, både for den som skriver og for den som leser... Takk skal du ha!