lørdag, januar 14, 2006

Wow!

Til jul i fjor (2005) fikk jeg en bok om Narnia i gave av Kjersti. Da jeg lå dårlig i jula leste jeg hele greia. Syv bøker i en - en fantastisk oppfinnelse!

I går var jeg på kino - aldeles for meg sjøl - og så "Legenden om Narnia - Løven, Heksa og klesskapet"... WOW! Jeg sier bare det jeg, at maken til historie har jeg ikke sett i fantasilitteratur før.
Jeg satt selvfølgelig å sammenligna med bibelen hele tiden - lurer på hvor mange momenter C. S. Lewis mente som linker jeg, av de jeg fant - og jeg lurer på hvor mange påtenkte linker jeg IKKE fant! Det var forøvrig mye lettere å sammenligne filmen mot bibelen, enn bøkene mot bibelen (synes jeg) men det var kanskje fordi historien var så ny for meg da jeg leste den.

Mange dimensjoner mangler nok sikkert også for dem som ikke har lest bøkene men ser filmen. At professor Kirke for eksempel var til stede den gangen Aslan skapte Narnia. Og hva ødelykta betyr. Altså hvorfor det stod en lykt midt ute i skogen. Noen andre som har lagt merke til at den lykta manglet en av de horisontale stengene på lyktestolpen under lykta? Det stemmer med historien. Krigsscenene var "sprita" opp, så de stemmer ikke aldeles med historien i boka. Ei heller Edmunds forsvinning - Hr. Bever og barna fulgte aldri etter ham. Flere slike ting fant jeg, som ikke stemte med historien til Lewis - men hvor mye det har å si for budskapet i boka er jeg usikker på. Det viktigste kom frem. Nemlig den store Løvens kjærlighet som fører Ham i døden for en forræder.

Nei - denne filmen bør sees, men jeg er veldig glad for at jeg leste bøkene først!

1 kommentar:

Anonym sa...

http://uogt.no/page.php?mtid=22&elid=248