fredag, november 30, 2007

Hysteri?

Er vi nordmenn hysteriske? I forhold til kvalitet på ting og opplevelser, trygghet og julefeiring for eksempel? La meg prøve å forklare grunnlaget for spørsmålet nærmere:

Her er det slik at man kan kjøpe et par sko atskillig billigere enn i Norge - de varer ikke like lenge riktignok, men nordmenn har jo i utgangspunktet lett for å trenge mer enn et par sko i løpet av levetiden til skoa sine, så det er vel kanskje ikke den mest dramatiske forskjellen? Den beste investeringen jeg har gjort på en stund, er at jeg pusset skoa mine.
På samme måte er vi for eksempel svært opptatt av at det skal være lite kvist i trevirke vi bruker til å lage ting av. Det gir en svært dårlig utnyttelse av trematerialene, noe som vel er nokså usolidarisk med tanke på at enkelte steder i verden er det stor mangel på trær... En kvist eller ti er vel "berre lekkert"? Og brekker planken på grunn av svekkelsen kvisten gir, kan man jo bare skjøte den med en bordbit!

Hva trygghet angår, er vi svært opptatt av for eksempel sikkerhetsseler i bil. Er det egentlig så viktig, når vi har så fine veier som vi har - eller så bra biler som vi har? Ingen kjører vel så fort eller så ukonsentrert at det kan gå galt?
Og hva morosaker angår - jeg har sitti i en stor "sprettert" (noe lignende som "space-shot" - bare sinnsykt mye mer "lealøst") med et TV-kamera tapet fast til den boksen jeg satt i! Det gikk bra det også. Hvorfor skal vi egentlig ha "braketter" og "festeanordninger" med bolter og skruer av godkjente dimensjoner når det finnes hyssing, ståltråd og tape?

Til slutt; Alle prøver å kjøpe mer julegaver enn før, fordi alle typer gaver både er gitt og mottatt før. Ingen har bruk for noe lenger, og derfor er det ingenting å gi. Man kan jo ikke gi noe annet enn det noen ønsker seg, og som de egentlig IKKE trenger - noe som blir noe MER enn de har fra før, ikke sant? Er det ikke rart at de som har solgt oss alt, klarer å lure oss til å kjøpe "gaven til den som har alt"? Et paradoks?
Og hvorfor starter julen egentlig i oktober? Og hvorfor selges ikke julemarsipan fra Nidar her i Mongolia? Hvorfor tror "ingen" på Jesus, men "alle" på jula? Hvorfor MÅ vi gjøre ditt og datt før nettene blir lange? Og hvorfor kan vi ikke la være å gjøre dette og hint uten uro i sjelen i tida sånn rett før jul?

Hmm... Det ser ut til at jeg mikser litt satiriske og ironiske elementer med seriøse tanker her på en noe usammenhengende måte - er visst i det hjørnet for tida. Men for dem som klarer å lese litt i kryss og ikke tar alt som står skrevet for vurderbare tanker, så ble det kanskje lesbart?

Var forresten på posthuset i dag. *SUKK* Har sagt det før, og jeg sier det igjen - kommunismen henger visst igjen i enkelte vegger i dette landet. Etter to timer med diskusjoner, frimerkeklistring til den store gullmedalje (tapetsering av konvolutter og esker) og utskifting av all medbrakt embalasje var jeg rimelig svett kan dere si. Men det ordna seg, så nå er tinga våre sendt. Både hit og dit. Og hjertet banka jammen litt ekstra fort da jeg fikk to svære esker med julepakker - sendt fra Norge - med meg hjem fra oppholdet på postkontoret. Jeg er vel litt hysterisk jeg også! Ønsker meg noe jeg egentlig ikke trenger, og som jeg helst ikke har fra før - og selvfølgelig bare harde pakker!

Gjermund

Ingen kommentarer: