torsdag, november 29, 2007

Skulle ha, men skal bare...

Noen som kjenner seg igjen? Jeg skulle ha skrevet et innlegg på bloggen, men jeg skal bare sjekke mailboksen først... Dermed ble klokka to timer over MÅ sove. (Kanskje det hadde noe med at jeg starta prosjektet en og en halv time etter MÅ sove i utgangspunktet.)
Jeg skulle ha gjort lekser også, men jeg skal bare skrive ferdig det innlegget først. Også skulle jeg ha henta ungene nå - men jeg skal bare pusse skoa mine først. (De ble fine da!)

Mange ganger synes jeg at jeg "kaster bort" tida mi. Det er liksom så mange ting jeg ikke MÅ eller TRENGER å gjøre som jeg går å kjenner på dårlig samvittighet for at jeg ikke "rekker å få gjort". Kanskje skulle jeg begynne å bli litt mer bevisst lat?

Men - så er det det at jeg har tenkt litt på noe (igjen). Jeg er jo norsk i utlandet vet dere, og i starten var det viktig for meg å lese litt "norske" nyheter. Derfor sjekket jeg gjevnlig norske nyhetssider - i starten. Nå har jeg slutta med det.

Hvorfor?

Nei... Det har kanskje noe med det å gjøre at nyhetene alltid er like? Man trenger jo ikke å lese mer enn overskriftene for å forstå hva som står i artikklene under, man har jo lest det før:

"Glemte trusene hjemme"
"Trailer av veien i Tromsø"
"Brant ned til grunnen"
"På byen uten undertøy!"
"Se vårens bademoter"
"Fire gisler tatt i Irak"
"Knivdrama i Oslo"
"Se hvem amerikanske menn har kåret til årets sexbombe"
"Dette er et ran!"

Jeg synes slike nyheter begynner å bli litt kjedelige. Og legg merke til hvor mye det står overalt, om damers attributter på avveie og deres mindre bekledte edlere deler som stadig blir mindre edle etter min mening, i forhold til lidelser i Darfur og urettferdigheten i land som for eksempel Mongolia. Hvor er alt det gledelige som skjer her og der rundt om i verden? (Jeg vet det jo - i Norsk Ukeblad og Hjemmet.) Men likevel - VG, Dagbladet og dere andre - noen gjør mange bra ting!

Jeg tenkte en gang å spare penger i fond - men så leste jeg at det fondet det dreide seg om investerer penger i bryggeribransjen i Kina - da bestemte jeg meg for at mine penger ikke har noe der å gjøre. Slike ting burde mediene skrive om - ikke sant? Og om korrupsjon! Det er et problem av uante dimensjoner - for våre medier gjør det ikke særlig farlig eller ubehagelig å drive med det...

Så har jeg lest i en gammel Vårt Land at noen ser på TV. En av dem som gjør det, ser likevel nesten aldri på TV da heldigvis, han er bare hektet på fem, seks serier og "Top Model" på TV3 - dog ufrivillig (til hans forsvar...?). Andre MÅ se på "7 dødssynder" eller hva det nå heter - så de lettere kan beskrive hvor dødelige disse syndene egentlig er, formodentlig.

Jeg ser ikke på TV jeg. Det har vel en sammenheng med at jeg ikke skjønner alt som blir sagt bak snøen, men også er det slik at det virker nesten som om morgenen kommer nesten før natta starter her borte. Det har sikkert noe med at vi ligger 7 timer foran dere i Norge å gjøre eller noe slikt. I alle fall fører det til at jeg skulle ha gått til skolen, men jeg skal bare sove litt først - uten å ha sjekka nyhetene i dag heller.

Har det skjedd noe mer enn et og annet truseslipp i dag da?

Gjermund

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet ikke helt hva som har skjedd hverken i Norge eller i verden i dag jeg... Følger ikke så mye med selv. Men det har sikker vært en selvmordsbombe eller noe i et eller annet land, en tragisk bilulykke i et annet, og en kjendis som har dummet seg ut på pub midt i arbeidstida i England. Ren gjetning.

Sov godt du, Gjermund, og ta vare på de du har i rundt deg! Du gjør en god jobb der du er, selv om resten av verden lever på alle mulige måter i alle mulige media.

Anonym sa...

Vi var på "jentetur" til Oslo idag, reiste med tog...(det er nemlig IKKE vanlig lenger)! Vilfrid og 2 av hennes tantebarn ville inn og møte Sonja, og så skulle vi kose oss en hel dag i byen både mødre og bestemødre. Og du kan tro veslesøstra di STRÅLTE da vi traff på hennes favoritt (og vinneren) i tv prog "skal vi danse", og vi til og med fikk ta bilde av henne og han sammen(Aurora syntes det var skummelt, så hun ville ikke). KOSELIG nyhet?
Iallefall for henne :)
Ellers kjenner jeg godt igjen "skal bare...", holder på med vesla for tiden ;)