torsdag, juli 19, 2007

Hjemme!

Endelig er vi hjemme igjen! Etter flerfoldige turer att og fram mellom hotell og flyplassen i Beijing, og et mislykket forsøk på å nå flyplassen i Beijing (flyet vårt lettet, fløy en stund og gjorde vendereis), nok et opphold på et hotell i Beijing (denne gangen et ganske ekkelt et) kom vi oss endelig til Mongolia sent tirsdags kveld eller tidlig onsdags morgen eller hva det til slutt ble. Der ble vi møtt med beskjeden om at visumene våre var gått ut, noe som skapte rimelig mye unødvendig stress. Men det var ikke riktig - Kjersti hadde hele to dager igjen av visumtiden sin!
Så bar det til gjestehuset i UBen natts søvn og deretter tur til Darkhan. Vi hadde litt forskjellig opplevelse av å komme hit til landet igjen, men etter å ha kommet til huset "vårt" i Darkhan (med det høyeste ugresset jeg har sett rundt) var vi enige om at "dette var godt!". Så nå går vi litt på sparebluss alle sammen - i dag hareg for eksempel bare slått ugras og vegetasjon rundt huset med en ljå jeg fant, kjørt bort litt stein fra et hull som er gravd i hagen, kjørt litt møkk i det samme hullet og hogd en dl grener som ligger til tørk på stalltaket (kan bli et bra fòrtilskudd til sauene til vinters).

Så har vi truffet en del venner igjen her oppe. I går var det jo de norske først og fremst, men i dag har vi også truffet en del mongolske. Kjersti har til og med fått litt opplæring i hvordan mongolene lærer barna sine å bli "husreine"...
Midt oppi alt det gode og glade, er det litt rart og trist at Anne Ellen ikke er her, og vi snakket om henne da vi kjørte forbi huset hennes. Håvard mente vi ikke kunne si noe om hvor hun er, "for ho er jo sammen med Jesus," som han sa.
En annen trist ting, det er at Sebastian (ettåringen vår) har reist, og at Anna (Ragnhilds lærer) reiste til UB i dag for å returnere til Norge. Jeg har faktisk ikke prøvd å være i Mongolia uten Anna før jeg - og jeg kjenner at det ikke er så lett å forstå at det nå er en helt ny epoke som begynner. Det føles som det har skjedd så mye her, og jeg som forventet å finne alt som det var da jeg dro! (ikke helt da men, det kjennes litt slik ut nå...)
Ja, ja - i morgen skal jeg på markedet å kjøpe maling til stallen pluss diverse andre ting, og til uka skal jeg begynne på å tenke på "fremover". Trur nok ikke det blir språkstudier på språkskolen i 100 prosent stilling med en gang. Har lyst til å være litt sammen med mongolene på kontoret også. Så får vi se om det viser seg å være rett, eller om jeg "hopper av" og blir student på heltid igjen.