søndag, februar 28, 2010

Eksaminert

Da var eksamen unnagjort. Merkelig opplevelse i grunnen. Jeg kan huske at jeg har dealet med en del eksamener uten å være spesielt godt forberedt, uten å føle spesielt stort behov for å være det og uten at det på noen måte har plaget meg i spesiell grad.
De siste årene, etter at jeg begynte å studere på fritida, har jeg - altså i motsetning til tidligere - brukt tid på å lese/forberede meg, og likevel har jeg bare blitt reddere og reddere foran disse eksamenene. Og denne var likens.
Jeg var sikker på jeg ikke skulle vite noe om det vi skulle svare på, men opplevde at spørsmålene var såpass åpne at her var det rom for ulike tolkninger! Og en og annen sammenligning og sammenheng syntes jeg også å se.
Om det gikk bra? Nei, det føles ikke sånn. Jeg fikk brukt noe av det jeg har lest, men om det oppleves velfundert og overbevisende, eller bare tilfeldig og panisk av den som skal vurdere det kan jeg ikke si noe om. Så det blir spennende å se resultatet - men de venter jeg på uten de kvalmefornemmelsene jeg hadde før eksamen.

Jeg reiste til Kristiansand på torsdag - rett etter jobb, så da jeg kom hjem denne fredagen hadde jeg vært hjemmefra nesten 9 døgn. Det er lenge det! Jeg har visst blitt vandt til en noe mer aktiv hverdag enn de jeg klarte å produsere i den nedsnødde sørlandsbyen. Heldigvis forbarmet et vennepar seg over meg og lot meg få bo der, og det var bedre enn ensomheten i misjonshuset. Selv om misjonshuset var helt greit det også - bare kjedelig som sagt.

Kjersti reiste på kvinnehelg 5 timer før jeg kom hjem, så i går var jeg alene med ungene. Det går an det, etter så lang tid borte! Da er det lov å legge mest vekt på trivsel og minst vekt på oppdragelse, sant? Og akkurat nå er det en fireåring som ikke har fått nok nærhet på en stund, så det har jeg tenkt å gjøre noe med. Ha en god dag!

Gjermund

Ingen kommentarer: