torsdag, mai 08, 2008

Noen bilder.....

Nå er det noen uker siden vi sist hadde kameraet vårt, så her kommer en oppdatering på hvordan vi nå ser ut og har vokst!
Sigrid er den som gjør størst framskritt dag for dag. Hun sier mamma, pappa og ha det, står og går langs stoler og bord. Hun holder på å få sine første tenner nå og det er visst ikke så godt. Det ser ut som hun forstår mongolsk og norsk omtrent like bra og er veldig glad i hushjelpene. Heldigvis har mamma og pappa førsteplassen. Her er hun under kjøkkenbordet!
Men Sondre er oppå kjøkkenbordet! Dette bildet ble visst tatt av storebror når mamma ikke var til stede..... Sondre er sjarmerende og snakker som en foss! Han er et følelsesmenneske som smiler lett og kan gråte høyt så hele nabolaget hører det. Og så er han veldig redd for at jeg ikke skal være der hos ham. At vi går på skolen liker han ikke, selv om han forstår en del av det hushjelpene sier til ham.
Vi hadde ikke noe bra, ferskt bilde av Håvard - her er han på taket over hønene (hanene), og en mongolsk gutt leker i framkant. Håvard er en godgutt, han er stort sett ganske rolig og leker godt for seg selv. Han er også flink til å leke med alle søskenene, selv om det blir en del krangling også. Han liker orden og han liker å samle på ting.
Her er et bildet fra "Kjendispartyet" på konferansen. "Karius og Baktus" - Ola til Høyre! Ola er snart ferdig med 1. klasse nå, og det har vært et år han har vokst mye på mange måter. Ola er veldig sosial, aktiv og vil helst at noe skal skje hele tida! Her er han sammen med bestekameraten sin!
Ragnhild som "Mulan" på "kjendispartyet." Sminket av de mongolske barnepasserne - de kunne det mye bedre enn oss mødrene!
Spill er vel den største hobbyen vi har her i Mongolia. Her spiller vi Bonanza med våre kjære venner Lina og Helge som dessverre snart drar til Norge igjen.....Så har jeg tatt fram "misjonærtønnene" igjen da, denne gang for å pakke ned vinterklær som skal til Khovd. Nå er det bare tre måneder til vi flytter! Den første familien har kommet dit allerede, og forteller at det er trivelige, åpne folk der. Det blir spennende! Baigalalaa og Sigrid er gode venner!Vår store Ragnhild fyller faktisk snart 8 år! Her er hun i barneparken med skolen. Ho er ei "døktig vækj," som heldigvis har blitt mye tryggere på seg selv! Hun har begynt å studere mongolsk 2 ganger i uka og det går riktig så bra!

Kjersti

6 kommentarer:

Anonym sa...

Godt å høre og se at dere trives under nesten alle forhold. Barna har jammen vokst gitt. Besøket deres i sommer står vel i kø her. Jeg har begynt å tenke en del på neste tur også ja. Stakk innom vaksinasjonskontoret i dag. Jeg trengte ikke mye. Men når jeg først var der, så kjøpte jeg drikkevaksinen jeg trenkte. Bra at det ikke var mere, for jeg hater nålstikk!!!!!!!!!!

Håper dere fortsatt får fine dager framover på det ene og det andre. Gleder meg til å ha diskusjoner med barna på mongolsk. De får henge i lære, så kan jeg også snappe opp ord etterhvert??!!!

Åshild Bekkevold sa...

For noen NYDELIGE barn. Sier bare rett og slett, atter en gang: Er en utrolig stolt tante! Jeg er veldig glad i dere og savner dere masse! STORE klemmer fra tante/svigrinne/søster :)

Lina sa...

Dere er en herlig gjeng, familien Kvam! Jeg er veldig glad i dere alle sammen! Kommer til aa savne dere, men det kan jeg ikke sippe for naa! God helg! Stoooooooor klem fra Lina:)

Anonym sa...

Kjære dere våre nydelige barn. Nå GLER jeg med voldsomt til å se dere alle igjen.Så godt å se bildene av dere alle selv om jeg da savner dere VELDIG.Så håper jeg å lære meg noen mongolske ord jeg også som jeg kan brife med når jeg kommer hjem til bestefar igjen. Han må nøye seg med Hanna til dere kommer på besøk i jula. Hanna sier beste til han og myrmor til meg. Håper Ragnhild at du får det vi har sendt i posten til deg på dagen din. Vi snakkes.....
Klem fra bestemor

Anonym sa...

Så flotte bilder med flotte motiv! Det er veldig kjekt å få litt oppdatering gjennom bilder! Håper alt står bra til. Hvordan feires 17.mai?

Klem, Rannveig

Sonja sa...

Flott oppdatering! Flotte mennesker alle sju! Men ser på ungene at det er litt for lenge siden jeg så dere sist - de har blitt så store! Kjempeglad i dere!! Masse klemmer fra meg:)