onsdag, oktober 08, 2008

Spennende dager

Nå har jeg fått høre resten av historien om det som skjedde på bibelstudiegruppa vår etter at de fleste av oss hadde gått mandagskvelden. Hushjelpa vår, Baiglaa (har fått lov å si navnet hennes), fortalte at hun da vi hadde gått, og Gillian var på kjøkkenet og ordan opp igjen, var det ei jente som var igjen. Denne jenta hadde kommet 2,5 time for sent, da filmen var kommet helt til korsfestelsen. Kanskje hadde hun vært i tvil om hun skulle gå, kanskje hadde hun vært opptatt med noe.

Jenta (som vi kan kalle Bayrmaa) satt der, og Baiglaa gikk bort til henne, snakka litt med henne og lurte på om det var noe hun ville spørre om. Ja, det var det. Bayrmaa kom fra landsbygda, og familien var sterkt troende buddhister. Hun dyrket ikke denne religionen. Og familien hadde sagt til henne at "du er den eneste i denne familien som ikke dyrker buddhismen, den mongolske religionen, du er jo som en utlending!" For ca. et år siden hadde hun besøkt en kirke her i Khovd 2 ganger, men hun syntes det virket litt merkelig og hadde ikke forstått hvorfor de sang sånne sanger. Men etter at hun hadde vært i kirken, hadde hun vært interessert i å finne ut mer om Jesus, men hadde ikke turt å besøke noe kirke mer, for hun hadde hørt at det var noen kirker i Khovd som ikke lærte rett (mormonerkirke og en annen sekt). Hun visste ikke hva som var "riktige" og "gale" kirker, så hun hadde ikke gått. Baiglaa sa til henne at hun nok hadde lett etter Jesus, og da ble hun overasket selv!

"Har du lyst til å bestemme deg for å ta imot Jesus?" spurte Baiglaa henne. Ja, det ville hun! Gillian kom også, og de fortalte henne hvordan hun kunne snakke med Jesus om det hun ville, og de fortalte henne litt om kristendommen og det å være kristen. Så bad de en frelsesbønn sammen, der Baiglaa bad først og så sa Bayrmaa etter. Jeg syntes den frelsesbønnen var så nydelig, at jeg gjerne vil gjengi den her:

"Jesus, min Herre. Bli min Frelser! Kom inn i mitt liv! Led mitt liv! Jeg tror på deg. Jeg tror at du er min Frelser. Herre, takk for at du gav Sønnen din! Tilgi meg alle mine synder! Takk at du valgte meg! Jeg ber deg, i Jesu navn. Amen."

De bad sammen og snakka sammen. De fortalte henne at Jesus vil være med henne hele tiden, han er nær ved Den Hellige Ånd. Og de fortalte henne at det er stor glede i Himmelen over at hun har tatt imot Jesus!

Be for Bayrmaa! Be også for jenta som bor i samme blokk som oss (vi kan kalle henne Ojona). Hun sa etter mandagskvelden at hun trodde litt på det der med Jesus. I dag fikk jeg melding om at hun var dratt hjem til hjemfylket fordi mora var syk. "Jeg ber til Jesus. Be du også!" skrev hun.

Det er tøft, men spennende å være her i Khovd. Noen dager er forferdelig tunge. Andre dager opplever vi slike spennende ting. I dag tok jeg med barna til en bergknaus litt bortafor byen her, for at de skulle få leke litt og klatre litt. Vi var der ei god stund, så kom det bort til oss en gjeter. Han satte seg ned og prata, mens geitene og sauene beita et stykke lenger bort. Han lurte på hvorfor jeg kunne snakke mongolsk og hvorfor vi var her. Jeg fortalte at vi jobba i NLM (på mongolsk Norsk Hjelpeorganisasjon) og tenkte at jeg nå skulle våge meg til å si litt mer. "Vi kom til Mongolia fordi vi ville fortelle folk om Jesus. Har du hørt om Jesus?" Ja, han hadde hørt navnet. Så satt han der ei stund til, prata litt om andre ting og så spurte han: "Han der Jesus, (og så et ord jeg ikke forstod, men jeg forstod at han lurte på hva Jesus var)." Så begynte jeg flau og famlende og letende etter ord å fortelle at "Jesus er Guds Sønn. Gud har skapt verden, han skapte mennesket så fint, men mennesket gjorde synd slik at de ikke kunne være sammen med Gud som er hellig. Men at Gud sendte sin sønn til jorden, sånn at vi kunne bli frelst. Han ble menneske og så døde han på kors og da betalte han for syndene våre. Derfor kan vi, hvis vi tror på ham, igjen få være sammen med Gud. (Jeg husker ikke, men jeg håper jeg sa at vi skal få evig liv, hvis vi tror på ham). Han elsker alle, han elsker deg. Hvis du vil høre mer kan du komme til kirka på søndager klokka 11!" sa jeg, og var sikkert knallrød.

Jeg var så flau og følte virkelig at dette hørtes forferdelig dumt ut, ikke bare hvor famlende det ble sagt, men også budskapet. At Gud, som er universets Herre og skaper, skulle sende sin sønn til jorden for at han skulle dø for menneskenes synder? Det står i Bibelen (1. Korinter 1) at evangeliet er en dårskap (altså at det høres dumt ut), og det følte jeg virkelig. Men jeg tror at vi mennesker aldri kunne funnet på en sånn enkel måte å bli frelst på. Vi synes jo vi må gjøre noe selv, så derfor; at Gud selv, gjennom sin sønn som ble et menneske(!) skulle frelse oss ved å dø en lidelsesfull død, virker helt urimelig! "...besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskap som vi forkynner," sier Paulus. Ja, på den måten kan vi ikke ta æren selv! I samme avsnitt sier Paulus; "for at den som er stolt, skal være stolt av Herren." Det er kanskje derfor Gud frelste oss på den måten?

Jeg tror ikke jeg akkurat overbeviste den gjeteren om noe. Men jeg vet at Gud ser ham.

Kjersti

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dette høres spennende ut Kjersti!

Og selv om du helt sikkert er klar over egen tilkortkommethet(som oss alle), så skal du ikke fokusere på det! Vær klar over at du er utrolig ressursperson som har gjort deg mange erfaringer så langt i livet. Du er god å prate med og veldig observant på andre. Så vær frimodig! Og om du rødmet i møte med en gjeter, så ikke bry deg for hardt om det. Om det ikke er du som får oppleve å be frelsesbønn sammen med denne mannen så har du vært et vitnesbyrd! Og det er rikt!

Så får vi håpe at vi etterhvert får lov til å ha slike opplevelser her i Sebenikoro, hvor det bor to som iallefall er klar over SINE tilkortkommenheter... Håper vi kan være med å løfte fram hver våre tjenester frem for Gud!

Anonym sa...

Hei Kjersti,så godt å lesa om ditt møte med både gjetarn og bibelgruppa.Gud bruke d der du e,d ønske Hanj med oss alj sammen,uansett kor vi bor.Vi må stadig be om Guds ledelse i kvardagen.Vi må fortsatt husk på kvarander i bønn.D va så GODT å sjå bildet tå d ilag med den nye venninda di!God helg-klem frå t.Svendsgarden