tirsdag, februar 05, 2008

Deilig ja!

Vi har det helt topp her ja! Tar våre daglige klorofyll-overdoser, bare for å lade opp til den grå innspurten i Mongolia før det begynner å grønnes der også frem mot mai. Men det vil aldri bli så grønt som her! Jeg føler jeg bader i grønnfarger, og jeg nyter det. Jeg ELSKER grønt! Det går ikke an å få for mye av det.


Her spiser vi frukt, bader i bassenget - eller bassesenget som Sondre sier - og gjør litt lekser. Ellers gjør vi så lite vi kan - akkurat som røverne i Kardemomme by. Har vært innom kontoret her i dag, og spurt om det går an å få litt hjelp til støvsuging i huset vårt. Og vi har levert skittentøy til vask både i går og i dag - og henter det rent etter middag. Og mat! Ja, vi bare går og spiser'n vi! Det er så sinnsykt godt!

Tenk dere hvordan vi hadde det bare for noen dager siden: Høner som frøs fast i vannskåla si, nøkler som blir så kalde når du tar dem ut av lomma at de fryser fast til fingrene dine, fem lag klær bare for å åpne porten om morgenen osv, osv. Det er nesten som om det er vanskelig å forstå at det var sånn. Nå er det shorts og Hawai-sjorte, bananer o badebasseng. Og sol! Og palmer! og grasplen! Det er det lenge siden vi har gått på! Og med unntak av et par sjarmerende episoder med snegler og salamandere på badet, er det ikke plagsomt med småkryp her. Litt mygg er det, men med gode rutiner på dørlukking og riktig bruk av lys, er det bedre enn hundre tusen millioner fluer - slik det er i Darkhan om sommeren.

Og, by the way, det er nesten bare småbarnsfamilier her. En familie har nettopp fått unge nummer fem! Og en annen eller kanskje til og med to andre familier har fire! De fleste har i hvert fall mer enn en unge! Og de er misjonærer utenfor hjemlandene sine! De synes ikke det er rart at vi bor i Mongolia, og de spør ikke om vi har lært språket enda. De synes det er spennende å høre om Mongolia og de spør HVOR LANGT vi har kommet i språket til nå. Det er en forskjell. Det er rett og slett en nytelse og en velsignelse å være her.

Neste uke, når vi har gjort unna leksene til ungene, og vi har slappa av en lang stund, da skal vi se på elefanter - og kanskje ri på en. Selv om Sondre påstår at han ikke tør det! Og deretter skal vi hvile oss litt igjen, før vi kanskje reiser på en annen tur for å se på noe annet - men det vet vi ikke om vi orker ennå. I dag skal vi imidlertid reise på et supermarked (det er sånne steder hvor man selger mange ulike varer, og alle varene har prislapp på så man slipper pruting og tanken på at man blir lurt - og det er som regel mer enn bare en av hver vare der!) for å kjøpe litt forskjellige greier som er bra å ha. Klær for eksempel. Og ananas. Vi har nemlig tid til å skrelle ananaser her.


Gjermund

8 kommentarer:

Anonym sa...

Som jeg har sagt til dere før: "Høvele ått dåkk ta der!!"

Bra dere klarer å nyte dagene i Thailand..!

Akkurat det der med språket, det må jeg si at jeg har medfølelse for, for tiden.. Av og til blir jeg nesten litt kvalm av å tenke på Fransk.. Derfor skal det bli godt med vinterferie snart, tror jeg! Uansett kjekkere å bli spurt hvor langt en faktisk er kommet, enn å bli konfrontert med at en ikke snakker flytende enda... Trøster meg med at når vi er fremme i Afrika så er det veldig få som snakker "korrekt" fransk! Flertallet knoter slik som oss :)

Men Gjermund og Kjersti: Har dere fått tak i Litchi enda? Om dere IKKE har gjort det, så må dere prøve :)Det er godt det! Og Guava juice.. :) Nam, nam..

Anonym sa...

;o)
SKJØNT.

Anonym sa...

Husker dere at da vi bodde i Oslo, spurte, om ikke alle, så i allefall veldig mange om jeg skulle være med dere i Mongolia og? Vel, jeg hadde ikke akkurat tenkt det da... Men nå, sånn akkurat nå, angrer jeg bittelitt ;) Det der høres nydelig ut. Her i Norge (i allefall på Nordmøre) ligger snøen hvit og fin, sola skinner, havet og snøen glitrer om kapp, og det knirker sånn passe høyt når vi går. Men enda så flott det er her nå, høres Thailand supert ut, og sikkert fantastisk for dere som har hatt minusgrader i langt mer enn to uker i vinter.

Anonym sa...

Jeg blir blank i øynene, for jeg er så glad for at DERE får oppleve dette. Jeg unner dere denne ferien sååå mye! Fortsett og KOS dere!
HIlsen Bodil

Anonym sa...

Å så deilig! Nyt dager og netter! Unner dere det!

(kjente jeg frøs litt på ryggen ved tanken på skorpioner og slanger, men fryser mer på bena akkurat nå)

Og nydelige bilder av "severdighetene"! De er da virkelig severdigheter - selv om jeg kan forstå at det er litt slitsomt å være ufrivillig i rampelyset...

Og forresten, tusen takk for brev Kjersti!


Fortsett med kosen!

klem
Heidi

Anonym sa...

Dette høres digg ut! Nyt late dager og takk for koselig mail.

Anonym sa...

Unner dere det virkelig! Kos dere!

Laila Kinnerud sa...

Godt å høre at dere trives å har det flott på ferie! Det er ingen som fortjener det mer enn dere!

Her hjemme er det hverken varmt og godt eller vinter. Gradene ligger sånn rundt 0 + -.. Den ene dagen snør det, den neste dagen regner det.. Så skulle ikke hatt noe imot en tur til varmere og ikke minst tørrere strøk:)

Gi alle tantebarna mine en god klem, og ta en selv også;)
Jeg savner dere!