lørdag, april 08, 2006

Fortsettelse av et stort lite

Dette blir kan hende det oppfølgende spørsmål til forrige filosofiske innlegg. Nå har jeg altså - uten de store protester (skynder meg å legge inn dette innlegget før de kommer) - aktualisert en og annen tanke rundt Guds eksistens og fenomenet tro. La oss så gå til neste trinn:

Dersom altså Gud finnes, en skaper altså - og Han er så glup at Han har funnet opp blodårekart og fotosyntese, melkeveien og atmosfære, hva skjer da om vi ikke vil tro på Ham? Forsvinner Han da? Er det slik at om vi velger å ikke tro på Ham, så finnes Han ikke?
La meg ta et eksempel: Dersom du går i en ørken, og plutselig ser fotspor, hva vet du da? Jo, du vet at:
- Et menneske har passert
- Retningen mennesket har gått
Men, jeg protesterer! Du vet det ikke! Du bare tror du vet det! For tenk om det er en rømt kamel som har passert? En kamel som hadde såre bein, slik at eieren dens hadde satt støvler på den! Og tenk om den gikk baklengs, for å lure eieren sin i forhold til det der med retninga? Mer sannsynlig: Støvlene var festa på kamelbeina med støveltuppen bakover, slik at det ser ut som om den gikk mot nord da den gikk mot sør! Konklusjon: Du vet egentlig ingenting! Men du finner det ikke vanskelig å tro at det er et menneske som har passert i en gitt retning, og du tenker at jeg har funnet på mer eller mindre fantastiske - men dårlige - forklaringsalternativ. Har jeg rett? Og om det var en kamel - mot all formodning - så hjelper det ikke om du synes det var aldri så usannsynlig - det var det som var forklaringen!

Tenk så, om du gikk i en ørken, så et spor etter noe men ikke ante hva det var spor etter. Kunne du så nekta for at noe hadde passert? Not. Du måtte bare erkjent at her har det passert noe som har satt spor. Men jeg kjenner ikke sporene, derfor vet jeg ikke hva som har passert. Så går du litt til i den ørkenen, og treffer en lokal beduin. Han ler og forteller deg at det er en Kamelkaravane med hagestoler som har passert. Dette kan du så velge å tro på eller forkaste. Du får aldri svar på om det var helt sant det han sa, eller hvordan en kamelkaravane med hagestoler ser ut og hvorfor sporene ble akkurat slik - dersom du da ikke tilfeldigvis begynte å lete etter denne kamelkaravanen og kom over den et eller annet sted hvor du kunne iakta den på nært hold. Forstår dere hva jeg skriver, eller? Ser dere alle spora etter Gud? Er det ikke bare slik at dere setter dere ned og lurer på om det egentlig er helt sikkert at det er Gud det er spor etter?
Kjære folkens, da har jeg bare lyst til å si at: Hva er mest logisk - en super intelligens bak et supert skaperverk, eller en kosmisk gasseksplosjon med dertil følgende utviklingstrinn fra amøbe til menneske via en heldig (eller uheldig?) apefamilie?

Han forsvinner ikke fordi om vi ikke vil tru på'n vet de. Noen vil kanskje si at "vil" er feil ord å bruke, og at "kan" hadde passet bedre, men jeg påstår at hva man velger å tru på, det er avhengig av hva man vil tru på. Og tru er ikke å vite, men å håpe at det man antar er rett.

Dermed er også neste tema klart, men det får vi ta i neste innlegg - blir nesten som en serie dette gitt! Og jeg oppfordrer fortsatt til svar! Monologer er ofte kjedelige.

Gjermund

Ingen kommentarer: