lørdag, juli 01, 2006

Flass

Flass er no' dritt. Det har hendt at jeg har trudd at det snør, også er det bare vinden som rusker i håret mitt... Derfor bruker jeg h&s (head and shoulders). Og en ting har jeg lagt merke til. På alle shampoo-flasker jeg har sett (eller alle jeg husker å ha sett) er informasjonen skrevet på svensk, norsk/dansk og finsk. Så også på min h&s (uttales Hå ann Ess). Og jeg skal jo til Mongolia, og der snakker dem jo mongolsk - et språk som visstnok er i en finsk-ugrisk språkgruppe (om det betyr finsk-gavmild språkgruppe eller om det er en typebetegnelse er jeg noe usikker på). Uansett så har det noe med finsk å gjøre. Derfor faller det meg inn at jeg går en heller slitsom tid i møte, når jeg leser teksten på shampoo'n min. På svensk er det greit: Mjällshampoo. Og dansk er intet problem: Skælshampoo. Men finsk, det sliter jeg noe usannsynlig med: hilseshampoo. siden min shampooflaske også inneholder balsam (altså 2 i 1, som flasken informerer om), er det naturlig å legge merke til at på alle andre språk en finsk heter faktisk balsam nettopp balsam. Men på finsk, da heter det "hoitiaine". Det faller meg inn at jeg får noe å gjøre fremover...

Gjermund

5 kommentarer:

Anonym sa...

Må glis e...
Mrsmt...
At du får litt å gjør framover råder d ingen tvil om.
Men no vet du i hvertfall ka shampo og balsam hete på finsk, å da kanskje også på mongolsk...
Et problem mindre å tenke på!!! Bra i forhold til ditt lange flassrammede hår (hi-hi)

Anonym sa...

hehe... Ikke greit..
Får håpe Mongolene er greie med deg og legger godvilja til når det kommer til mongolsk uttale..
Bengalene har vært så greie at de har "bengalsket" endel Engelske ord.. Bord heter f.eks tæbbåll, flaske heter båttåll, og så videre...
Lurer på om det der med Babels tårn var noen god idè...

Sofia sa...

men då Mongolsk är samma språkgrupp som finska, och därmed liknar det i vissa avseenden, kan det ju vara bra att börja öva... t ex på schampoflaskan...

Anonym sa...

Syns du bør satse mer på ugrisken enn finsken - det gjelder å velge den rette vei, som du vet...

;-)

Skal ellers forsøke å gjøre noe med trønderkvotene på disse bloggene deres. Blir bra når dere endelig kommer til Mongolia alle sammen, og kan snakke med hverandre :-)

Jostein

Andreas sa...

Du kan jo se om du får kontaktet noen finner før du reiser, så du får "varmet opp" litt!

Uusi formulaa!!

A.