fredag, september 07, 2007

Litt nytt igjen

Ja, da er det på tide å fortelle at Bayraa's gutt og kone har kommet hjem fra sykehuset igjen. Det er bra. Nå får vi bare håpe at han kommer seg helt og at all den medisinen han har fått ikke setter varige mèn. Ellers må jeg bare nevne som en kurositet at Bayraa er i svært godt humør for tiden fordi vi likte så godt noe sylteagurk som kona hans har lagt at vi bestilte litt til - 11 kg for å være nøyaktig... Fikk faktisk fire ekstra agurker på kjøpet som en slags bonus av den familien som solgte oss de 11 andre kiloene! Det er jo det man ønsker seg mest, mer agurk mener jeg, når man akkurat har kjøpt seg en sekk...
Det er noen andre også som synes det er veldig spennende og selge noen ting til disse utlendingene, de kjøper jo alt de! Strikkagensere, sylteagurk og annen agurk, grønnsaker og melk. Vi synes det er koselig vi. Også så fint å kunne oppmuntre folk som faktisk gjør et ærlig arbeid for å skaffe seg litt inntekt!
Det er for tiden stor bekymring blant de lokale, for de mongolske pengene synker i verdi, og allting blir så grusomt dyrt. Til og med taxiprisene har steget med 25 øre for en tur! Taxisjåførene prøvde først å øke med 50 øre, men da ble det tilløp til konfrontasjoner, så det endte med en litt mer moderat prisvekst. I denne omgang. Jeg kan ikke noe for at jeg egentlig unner dem de 50 jeg da...

Ellers har jeg bedt masse om et språkunder helt siden jeg kom hit. Nå har jeg slutta. Det går så sent, og jeg får liksom ingen sånn hellig eller himmelsk motivasjon for å gå på dette språket med krum hals for å lære det i løpet av neste uke. Så jeg står opp om morgenen, spiser litt og tusler til skolen. Der sitter jeg og vrir meg på en stol, tenker så det knaker og åpner munnen som som regel er altfor full av en merkverdig stiv og stolprete tunge. Det er verst når lærer'n ler.

Men, i går stod jeg i over en halv time og snakket med en ukjent dame - på mongolsk! Jeg og hun. Ingen andre og støtte oss på. Grunnen til at det er litt ekstra stort at ho var en fremmed, er at de mongolene jeg kjenner, og som kjenner meg, de har lært seg hvordan jeg snakker og hva jeg kan. Også snakker de deretter selv. Som regel da. Bortsett fra vaktdama borte hos de andre norske. Ho er kul og snakker skikkelig mongolsk. Sånn at jeg blir svett i øra av å høre på og trøtt før klokka ni av å konsentrere meg. Men det er jo sånn trening jeg trenger.
Så, med bakgrunn i gårsdagens mestringsopplevelse, og det faktum at jeg faktisk har begynt å fange opp ord, uttrykk og måter å si ting på i løpet av en samtale; forståelse ut av en sammenheng, så må jeg jo i grunnen si at jeg tror det har skjedd et språkunder likevel! Og ikke nok med det at jeg på et snodig vis (i hvertfall sett fra en mongolers side) til en viss grad håndterer det før totalt ukjente språket mongolsk, er det lett å merke at engelskkunnskapene er stigende. Jeg som ikke turte å reise til Danmark en gang i gamle dager, fordi jeg var så dårlig i engelsk! Nå leser, skriver og spøker jeg på engelsk. Det er jo nesten norsk! Lærte forresten et nytt ord i dag også (gjetta hva det var ut av sammenhengen før jeg fikk det bekrefta fra en ordbok):Women's brassiere. Ikke "brasseri" som jeg trodde det var først, men "brassiere". "BH" betyr det. Lett - ikke sant?

Men, det var egentlig noe annet jeg tenkte å fortelle - om ho jeg snakka med i går. Ho kjører søppel. Ja - ho kjører'n, det er en annen en som spar'n opp på lastebilen også videre, ho bare sitter inni bilen.
Ho lurte på om jeg synes mongolene er late. Jeg har nemlig leid nabohsja'n, med tanke på litt beitemarker for dyra, rideareal for ungene og så tenker jeg å bruke en jordkjeller som ligger der inne som hønsehus i vinter. Ho tok en tur inn i hasja'n vår og så på det som var gjort der, og la det sammen med opprydningsarbeidet jeg drev å svetta med i den andre hasja'n før hun konkluderte med at "du er ikke redd for å arbeide du? Synes du vi mongolere er late?" Jeg synes mongolsk er vanskelig, men å vri seg ut av den var enda vanskeligere. For det er ikke tvil om at en del folk er ganske late. Men en del folk er al annet enn late også, så det ble vel forsåvidt redninga i går. Men moro var det, å praktisere litt skikkelig under helt nye og ukjente forutsetninger.

Gjermund

2 kommentarer:

Anonym sa...

Må bare le av deg, Gjermund. Du er herlig! Du er så politisk ukorrekt at det er en fryd. La deg aldri påvirke til å bli safe og streit!

Innleggets høydepunkt: "Det er jo det man ønsker seg mest, mer agurk mener jeg, når man akkurat har kjøpt seg en sekk..."

Og: "Jeg som ikke turte å reise til Danmark en gang i gamle dager, fordi jeg var så dårlig i engelsk!"

Jeg ler høyt! Fortsett sånn!

Anonym sa...

Jeg synes nok det har skjedd flere både språkunder og andre under, når det gjelder deg.... Spøke på engelsk...! Samtale mer enn en halv time på DET språket; med en ukjent! Tror jeg kaller dette et under!
At du opplever at munnen er for full av en "plagsom" tunge, OG at læreren ler av deg, og så alikevel gir deg ut på lange samtaler.....DET er kanskje et enda større under!? ;)
Høres ut som du trives godt, klem til dere alle fra meg