lørdag, september 08, 2007

Mor Mongolia

I Mongolia er familien veldig, veldig viktig. Og vi har jo ingen familie her! Det er til stor bekymring for en av våre venner som bruker å ha poteter og grønnsaker til salgs. For ikke å snakke om melk og tarag (Det er mongolsk youghurt - jeg liker det veldig godt). Det er ei fantastisk fri og frimodig dame dette, som ikke er det minste engstslig for å gi oss gode råd. Og hvis Sigrid skriker mens jeg holder ho - ja da er jeg en dårlig far. Ting utbasuneres med stor innlevelse.

Kjersti og jeg har virkelig begynt å like denne dama, som vi aldri husker navnet på, og i kveld om hun innom igjen. Som regel prater hun om alt mulig - på en gang, så vi rekker å komme innom ganske mange temaer i løpet av den korte tiden hun sitter ned. Og i dag rakk hun å finne ut at vi kanskje kunne tenke oss å kjøpe en del poteter som vinterreservoar, hun klarte med stor overbevisning å selge fire glass med en merkverdig rød, men dog god, salat og hun tok med seg termosen vår for å lage melkete til meg i morgen (jeg liker det også veldig godt).


Her sitter hun stolt i sin egenproduserte jakke i tradisjonell mongolsk stil, og har sin grønne salat ved siden av seg (ja, vi har kjøpt den og). Da hun gikk, etter å ha fått med seg litt ekte norsk grønnsåpe for å kurere en neglerotbetennelse, sa hun det at vi minner henne så om hennes egne barn (som alle bor i Ulaanbaatar) så hun skulle ta litt ekstra godt vare på oss. Så nå er ho vår mongolske mor - "for det trenger dere!" mente ho. Så sånn er det bare, vi har fått en mor, og i morgen kommer "Ejee" (uttales med engelsk "j" og betyr "vår mor") med te til oss. Kult.

Gjermund

1 kommentar:

Anonym sa...

Jesus sa til Johannes, som stod der så tafatt ved korset: "Se, der er din mor!" Han har omsorg for sine, spesielt når de trenger det mest. Det er nok Han som har gitt dere en "ekstramor", så ta imot henne som fra Ham! Forundelig hvordan Han ordner alt til det beste for sine barn! Skal si Han følger med - alle steder på en gang! Gleder meg med dere!