tirsdag, september 16, 2008

Når husmora mangler

Kjersti mangler. Ho er i Ulaanbaatar med Sigrid, som dere sikkert har fått med dere, og det blir bare lenger og lenger til lørdagen når hun kommer igjen. I det minste føles det slik. Ikke det at vi ikke klarer oss godt altså! For det første er det mange som har omsorg for oss her, og for det andre er det utrolig hva man får til når man bare prøver. Ungene er kjempeflinke og tålmodige, og vi har mat nok til å møte minst et kveldsmåltid til. Men arbeidsoppgavene mine har jo blitt en smule forandret fra tidligere... Nå går det i klesvask, støvsuging, en smule matlaging osv. Følte meg virkelig på topp i dag, og hadde lyst til å prøve meg på brødbaking, men ville ikke si det til Kjersti, i tilfellet jeg ikke lyktes. Derfor sendte jeg en melding til mamma med spørsmål om hvordan man egentlig ordner brød. Jeg fikk en fyldig melding tilbake, men fant ut at vi verken hadde den ene eller andre meltypen her - for ikke å snakke om skummet melk! Det var vel stort sett salt jeg trodde jeg kunne finne i hyllene våre av det som var listet opp, så motet forsvant like brått som det kom, og jeg fikk lyst til å legge meg på sofa'n i stedet. Men det har vi jo ikke det heller! Så jeg slapp det.

Ragnhild har i motsetning til Ola funnet ut at det er lurt å gjøre leksene med en gang ho kommer hjem fra skolen - så slipper man å gå med leksene i hodet hele tiden! Sikkert akkurat som mamma'n sin, slik Ola er akkurat som pappa'n sin...

Her er innspurten av vaskemaratonet vårt - snart tørt! Var veldig stolt av meg selv, helt til en av kollegaene mine sa at vanligvis regnes ikke husmødre som spesielt flinke fordi om de får unna klesvasken... Snakk om å bli "neda"!

Helt til slutt; Hva synes dere om det nye utseendet på bloggen vår? Og alle de nye funksjonene? Noe må man jo gjøre når kona er vekk. Lettere er det og, når det bare er en til å mene noe om hvordan det skal gjøres. Eller om det skal gjøres i det hele...

Gjermund

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei igjen! Det e jo reina skjæra startsiå detta nå! Veldig bra.

Anonym sa...

Håper dere har fått tak i brød idag, at de vet hva det er i det minste... Kanskje jeg skal komme og åpne et bakeri, kunne jo vært en fin jobb for meg! Men det ble vel dyrt å frakte ALT det som mangler.....og det er vel ikke den helt store interessen for slikt heller, bortsett fra de norske.
Og du er flink som får unna både tøyvask og annen skitt !!!
Blogen deres er fin og oversiktlig.
Og så er det jo sånn at husmødre blir ofte satt mye mer pris på etter å ha vært savnet ei GOD stund.... :)
GODKLEM til alle mine kjære, farmor

Anonym sa...

Du er flink, Gjermund! Mange karer ville hatt mer enn nok med fire unger, og ville ikke en gang sett at klesvasken når dem til halsen. Bare vær stolt av deg sjøl du... Sida er veldig bra, særlig klokka var fancy;)

Lykke til videre. Ps: man kan bake brød uten melk, og med mange melsorter. Du må bare prøve=)

Anonym sa...

Hei, kjære slektninger!
Har gått noen dager siden sist jeg "besøkte" dere. Fant ut at det kanskje var like greit at jeg ikke visste hva som skjedde med Sigrid, før jeg leste at hun var blitt bedre...! Synes du er veldig flink, Gjermund! Det er sikkert ikke bare, bare å passe, underholde, mate og trøste fire barn, i tillegg til ALT husarbeid, samtidig som du savner din kjære hustru og minstejenta! Godt å lese at det går bra med deg og, Kjersti. At du tar deg tid til å tenke på gardiner, sier jo litt om at det går ganske greit:)

I brød kan du bruke nesten hva som helst, Gjermund! Kokt ris eller kokte poteter funker veldig bra (men det må selvfølgelig være noe mel også da)! Har du litt gjær og vann i tillegg, blir det så bra atte! You can do it:)

Det nye utseendet på sida er supert! Jeg likte også klokkene, for det er kjekt å vite hvilken tid på døgnet dere befinner dere i! Hvis det er plass til en link til, kan du jo legge til meg og Jan-Eivind. Hvis du har lyst. (kvam-andersen.blogspot.com).

Tenker på dere og ber for dere!

Klemmer til alle sju fra Siri