lørdag, september 13, 2008

Alene hjemme

Vi er alene hjemme. Det vil si Pappa'n og de fire eldste. Kjersti og Sigrid reiste til UB litt sånn plutselig i går tidlig, fordi Sigrid har blitt syk og trengte tettere oppfølging enn vi turte å få her i Hovd. Nå har jeg nettopp hørt fra UB at det går bedre med Sigrid, ho har fått væske intravenøst og er i bedre form enn tidligere. Men det kommer visst til å ta litt tid før ho er helt god igjen, så de må være i byen til neste lørdag.

Dermed går vi fem her hjemme en interressant uke i møte... En ikke akkurat dreven husfar som skal være ansvarlig for en leilighet og alt som hører til i den, klesvask - unger som skal på skolen og unger som skal være hjemme +++. Det skal vel gå. Hittil har det nå godt veldig bra. Vi fikk nemlig brød av ei av damene her i går, og klesvasken får vi hjelp til og i dag fikk vi jammen middag også! Så vi har ikke lidd noen nød.

Jeg synes det er veldig godt at Kjersti og Sigrid er i UB - for det første trenger jeg ikke å være redd lengre, og for det andre ser jeg for meg at jeg skal få til å sove litt bedre om natta...

Vi har vært på fjelltur i dag - noe må man jo bruke tida på! Her hviler vi med en "Kitkat" - Mongolias svar på "Kvikk-lunsj" - på en stein under oppstigningen.

Her er vi på toppen, og som seg hør og bør vanket det premie. Alle nøt hver sin juice og spesialpakke med salte pinner. Akkurat det er det så lenge siden vi har spist at det gjorde ingenting at de var både harde og vonde - det var salte pinner!

Skrytebilde.

Og et til - verdens flotteste småunger. Sondre er tre år - og han gikk hele veien selv uten å klege en eneste gang! Vi brukte nesten en hel time på oppstigningen, så det var ingen pingle-tur må dere tro! Mye av turen klatret vi. På toppen var vi alle enige om vi aldri i verden hadde fått lov av Farmor å klatre dit opp. Til stor fornøyelse for alle de små!

På vei ned fant vi en morsom hule. Den bor det selvfølgelig bjørner i om vinteren, fant Sondre ut. Han er en morsom skrue som begynner å henge bedre og bedre med de andre for tiden. Ikke lett å pille ham på nesen lenger, nei! Og prater gjør han og! Lurer på hvem han har det fra...

Noe som fasinerer meg er slike ting som dette. Kjære lille fargeløse blomst - hvordan kom du på at du skulle vokse akkurat på det fjellet der? Hadde det ikke vært bedre å funnet seg en plass nede ved elva? Takk likevel, jeg satte pris på å se deg. Nå vet jeg hvor du bor og kan komme på besøk når jeg vil se noe som vokser.

Gjermund

7 kommentarer:

Anonym sa...

Godt å høre at Sigrid blir godt tatt hånd om i UB!

Ser ut som at dere har det bra på fjelltur! Og det er ikke alltid en skal høre for hardt på bestemødre.. :P Som regel, men ikke alltid... Hehe..

Anonym sa...

Hei! Vi har tenkt på dere, godt å høre at Sigrid er i trygge hender!
Ser ut som du greier deg fint hjemme alene, men det blir vel godt når Sigrid er frisk og rask og Kjersti kan komme hjem.
Guds Fred!

Andreas sa...

Fabelaktig! Kitkat hadde vi også i Etiopia. Funker glimrende som erstatning for Kvikk Lunch.

Må bare si to ting:

#1: Kvam-barna er sprekere enn meg på fjellturer.
#2: Punkt #1 overrasker meg egentlig ikke så veldig. ;)

Hils alle!

Belcker'n sa...

KitKat er faktisk orginalen som KvikkLunsj ble inspirert av.

Godt å høre at jentungen får skikkelig hjelp. Ikke noe gøy med syke unger når en bor så langt fra Legevakta (den norske)

Anonym sa...

Det väkste en blomma vid granernas rot, i skuggan bland mossa ock ljung.
:/:Den lilla knappt syntes vid jättarnas rot, men stod där så stilla ock lungn:/:

"Men önskar du aldrig i drifthuset stå, ock dofta till männ`skors behag?"
:/:"Å, nej, jag trivs best bland de ringa ock små; jag föddes till skogsblomma jag.":/:

"Men fruktar du aldrig i skogen stå gömd, när skuggor omkring dej slå vakt?"
:/:"Å nej, ty jag aldrig av Herren är glömd, Han också på blomman ger akt.":/:

Gud velsigne dere på hvert deres sted, og Sigrid spesielt i denne omgang!

Sonja sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Sonja sa...

Håper og ber om at det må gå bra med Sigrid og dere andre også! Fjellturen så fristende ut:) Jeg er veldig glad i dere!